Ottessa Moshfegh: My Year of Rest and Relaxation

Ottessa Moshfegh: My Year of Rest and Relaxation
Vintage 2018

I had started “hibernating” as best I could in Mid-June of 2000, I was twenty-six years old. I watched summer die and autumn turn cold and grey through a broken slat in the blinds. My muscles withered. — I didn’t do much in my waking hours besides watch movies.

Eläimet ja kasvit talvehtivat, eivät ihmiset. Paitsi että Ottessa Moshfeghin romaanin My Year of Rest and Relaxation (ei suomennettu) päähenkilö kyllä tekee näin. Hän ryhtyy talviunille New Yorkissa keväällä 2000 ja viettää seuraavat 15 kuukautta elämästään enimmäkseen lääkehuuruisessa unessa.

Päähenkilön nimeä ei kerrota, mutta kylläkin, että hän on 26-vuotias pitkä ja hoikka, kaikin puolin hyvännäköinen, hyvästä yliopistosta valmistunut nuori nainen, jonka molemmat vanhemmat ovat kuolleet. Vanhemmista annetaan kuva etäisinä vanhempina, ja varsinkin äidin välinpitämättömyys lastaan kohtaan näyttäytyy julmana.

Päähenkilö ei pysty tuntemaan surua vanhempiensa kuolemasta. Hänellä on romaanin ajassa yksi ainut oikea kontakti, Reva-niminen buliminen ikätoveri, jota voisi toisessa yhteydessä kutsua ehkä ystäväksi. Päähenkilö on kuitenkin yhtä vähän kiinnostunut Revan elämästä kuin mistään muustakaan (“[Reva] was just as good as a VCR, I thought”); Reva puolestaan ihailee päähenkilön tyyliä ja elämää, mutta ei tässä ystävyydestä varsinaisesti ole kyse. Trevor-niminen poikaystävä käy töissä World Trade Centerissä ja kohtelee päähenkilöä huonosti ja nyt suhde on ohi. “Trevor and I  weren’t speaking when I went into hibernation.”

Miksi päähenkilöä ei ole nimetty? Haluaako kirjailija korostaa jonkin kokemuksen yleisinhimillisyyttä sillä, että kertoja jää nimettömäksi? Kirjan kannen taideteos, Portrait of a Young Woman in White, on Jacques-Louis Davidin koulukunnan maalaama. Maalauksen aikakauden empire-asuun pukeutuneesta naisesta tulee mieleen Jane Austenin kirjat, joissa nuoren naisen tärkein tehtävä oli löytää hyvin toimeentuleva aviomies. Tässä romaanissa ei ole kuitenkaan kyse siitä vaan jostain muusta.

Alussa kertojaa nukkuu suurimman osan päivästä ja katsoo uudestaan ja uudestaan Whoopi Goldbergin ja Harrison Fordin elokuvia videoilta, ollakseen ajattelematta mitään. .

“I can’t point to any one event that resulted in my decision to go into hibernation. Initially, I just wanted some downers to drown out my thoughts and judgments, since the constant barrage made it hard not to hate everyone and everything.”

Kertojan täytyy saada lääkkeitä, jotta voisi unohtaa kaiken ja olla vihaamatta kaikkea. Lääkkeitä hän saa epäammattimaisen psykiatrin, Dr. Tuttlen resepteillä. Kertoja ei arvosta Dr. Tuttlea, mutta käyttää tätä hyväkseen: “That’s kind of what Dr. Tuttle was years later, I thought–a whore to feed me lullabies.”  Kaikkea muuta kuin vakuuttava psykiatri auttaa tekee omituisia diagnooseja ja auttaa maksusta päähenkilöä nukahtamaan. Päähenkilölle ihmissuhteet näyttävät vaihdantatalouden mahdollistajilta: nukkumisprojektin loppuunsaattamiseksi päähenkilö tekee sopimuksen nuoren aasialais-amerikkalaisen taiteilijan Ping-Xin kanssa: jos tämä auttaa päähenkilöä tämän projektissa, hän saa puolestaan materiaalia seuraavaan taideteokseensa.

Ottessa Moshfeghi on onnistunut kirjoittamaan kiinnostavasti nykyihmisen tarpeesta etäännyttää suru ja loitontaa ikävä, hoitaa tyhjyyden tunnetta. En silti kuvaisi päähenkilöä esimerkiksi itsetuhoiseksi tai masentuneeksi, koska hänellä on selkeä päämäärä: hän aikoo jatkaa elämää uniprojektinsa päätteeksi. Hän haluaa aloittaa alusta uutena ihmisenä, ei hylätä elämää. Projektilla on selkeä alku ja loppu.

Romaanin tapahtumapaikka New York sekä aikajänne ovat tärkeitä. Romaani loppuu yhteen oman aikamme tärkeimmistä sukupolvikokemuksista, kaksoistornien romahdukseen. Symbolinen uusi alku sekin.

Pidin kirjasta kovasti, mutta huomaan, etten osaa oikein kirjoittaa siitä. Hyvän kirjan merkki on kuitenkin se, että sitä ei pysty välttämättä selittämään.

Mainokset
Kategoria(t): Uncategorized Avainsana(t): , , , , , , , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s