Patti Smith: Omistautuminen

Patti Smith: Omistautuminen
Suom. Antti Nylén
Siltala 2018

Miksi kirjoitan? Sormeni, kuin kynä, piirtää kysymyksen tyhjään ilmaan. Arvoitus on tuttu lapsuudesta saakka. Se vieroittaa meidät leikeistä, tovereiden luota ja rakkauden laaksosta, sysää meidät piirun verran syrjään, kupeet sanoilla vyötettyinä.
Miksi kirjoitamme? Kertosäe kajahtaa soimaan.
Koska emme voi vain elää.

Patti Smith (s. 1946) on suomalaisille tutumpi rocktähtenä, yhtenä suurista muusikoista, mutta viime vuosina myös kirjailijana. Flow Festivalin sivuilla häntä kuvaillaan näin: Patti Smith on monoliitti, kaikkien muotivirtausten ja genredesignaatioiden yläpuolella tai sivulla leijuva Artisti isolla A:lla.” Jos en väärin muista, edellinen teos Ihan kakaroita houkutti taannoin Turkuun kirjakaupan eteen monen korttelin jonon nimikirjoituksen pyytäjiä. Lisää kohtaamisia on tiedossa elokuussa Flow’ssa.

Smith jäljittää Omistautumisessa oman taiteellisen luomisensa lähteitä. Kirja sisältää työpäiväkirjan lisäksi kertomuksen, jonka päähenkilö Eugenia muistuttaa Simone Weiliä. Ennen fiktiivistä kertomusta Patti Smith kirjoittaa tunnelmistaan ennen lähtöä kirjailijakiertueelle Ranskaan ja vierailustaan Gallimard-kustantamossa sekä matkastaan Ashfordiin Simone Weilin haudalle. Kertomuksen jälkeen Smith kirjoittaa vierailustaan Albert Camus’n maaseutuhuvilalla, jonne hän on saanut kutsun tämän omaisilta.

Smithiä kiinnostaa tutkia sitä, mistä kirjailija saa virikkeensä ja inspiraatiota tekemiseensä. Niistä pienistä yllykkeistä ja näennäisesti vaatimattomista sivulauseista, joista kasvaa jotain itseään suurempaa. Kuten siitä, että kun Smithin lentoa Pariisiin aikaistetaan, hän joutuu paniikkiin ja nappaa mukaansa lentokoneeseen kaksi lähintä esillä olevaa kirjaa, toinen Francine du Plessix Grayn monografia Simone Weilistä ja toinen Patrick Modianon Pedigree.

Seuraan Simone Weilin muruja. Hätiköiden valittu kirja osoittautuu käyttökelpoisemmaksi kuin arvasinkaan: kohdehenkilössä kuvastuvat ihailtavasti lukemattomat erilaiset ajattelutavat. Weil oli säkenöivä, lahjakas henki, joka kulki läpi korkeamman tiedon tiedon mahtavien salien – vain hylätäkseen lopulta niistä jokaisen ja valitakseen vaikean tien: vallankumouksen, ilmestyksen, toisten ihmisten palvelemisen, uhrautumisen. En ollut koskaan tätä ennen perehtynyt Simone Weiliin sen syvemmin, mutta asiaan tulisi muutos. Suljen silmäni ja ajattelen jäävuoren huippua. Solahdan yksityiseen kuumaan lähteeseeni, jota saartavat kaikista suunnista läpitunkemattomat jäävallit.

Omistautuminen on kertomus, joka on kenties saanut innoituksensa Simone Weilin tarinasta. Mutta myös monesta muusta pienestä lähteestä. Kenties Modianon kirjan kanssa olevan taiteilijan kuva luo piirteet Alexanderille. Virolainen elokuva Risttuules näyttäisi olevan liikkeellepaneva voima Smithille tämän kertomuksen synnyssä.

Ohjaajan erikoislaatuinen kerrontatapa loi visuaalisen runoelman, jossa näyttelijät kulkivat läpi pysähtyneiden, ihmiseloa esittävien kuvaelmien. Aika pysähtyy, mutta se myös kiihtyy; tuosta murheellisesta kulkueesta sinkoilee kuvia, jotka saavat sanallisen muodon.

Omistautuminen on kaunis mutta surullinen kertomus Eugeniasta ja Alexanderista, sivuhenkilöinä Irina, Martin ja Frank. Päähenkilö on kuitenkin Eugenia, jonka vanhemmat on viety Virosta eräänä keväänä Siperian vankileirille.

Eugenian ja Alexanderin tarina

ei voinut ratketa, se saattoi vain purkautua. Siinä oli yhtä suurta sisäistä voimaa kuin myyteissä. Se oli tarina, joka käpertyi itseensä, muuttui läpinäkyväksi. Heidän vuoteensa oli katkera pilvi, jonka päällä he raa’asti parittelivat ja jäivät sitten ajelehtimaan. Millä hetkellä tarina lakkaa olemasta kaunis, ilmaisemasta uskollisesti sydäntä, vinksahtaa syrjälleen, putoaa hivenen verran pois akseliltaan – ja sinkoutuu suinpäin pakkomielteiseen mitättömyyteen?

Omistautuminen on pienimuotoinen, herkkä tutkielma siitä, miten kirjailijan mieli toimii.  Simone Weil (1909–1943) on kiinnostanut minua jo kauan. Nyt jos koskaan on tutustuttava tähän merkittävään naiseen ja ainakin teokseen Painovoima ja armo.

Apropå: Jatkossa en sekoita Weiliä (tuplaveellä) ranskalaiseen poliitikkoon Simone Veiliin (1927–2017), joka muuten haudataan Ranskan suurmiesten hautapaikkaan, Panthéoniin Pariisiin kesällä 2018.

Mainokset
Kategoria(t): Uncategorized Avainsana(t): , , , , , , , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Yksi vastaus artikkeliin: Patti Smith: Omistautuminen

  1. Paluuviite: Patti Smith: Omistautuminen – Kosminen K

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s