Stig-Björn Nyberg: Kirjatalossa

Stig-Björn Nyberg: Kirjatalossa. Muistoja kirja-alalta ja vähän muualtakin
Otava 2017

Työpaikkana Akateeminen oli ollut kuin vilkkaasti sykkivä suurkaupunki. Koko ajan tapahtui jotakin ja jokainen päivä oli erilainen kuin edellinen. Uusi työ oli edellisen vastakohta.

Stig-Björn ‘Nalle’ Nyberg on todellinen kirja-alan konkari, joka pitkän Akateemisessa kirjakaupassa luomansa uran lisäksi poikkesi Schildtsin kustantajana ja koulussa historian opettajana. Akateemisen kutsu oli kuitenkin voimakas: Nyberg vertaa kirjakaupan arkipäivää suurkaupungin sykkeeseen.

Nybergin kirja on kiinnostavia anekdootteja ja taustatietoa sellaiselle, joka jo tietää Akateemisesta jotain. Omistuskirjoitus ”Omistan tämän kirjan kaikille Akateemisen Kirjakaupan entisille ja nykyisille työntekijöille ja asiakkaille” kattaa minutkin: olin ensimmäisessä asiakaspalvelutyössäni Akateemisen paperiosastolla kirjoitusten jälkeen 1987 kokopäivätoimisena myyjänä ja ilta- ja viikonloppuapulaisena seuraavan vuoden opiskelujen ohella. Olin muuttanut Helsinkiin syksyllä ja olin onneni kukkuloilla, että vihdoin olin päässyt pääkaupunkiin ja vielä Akateemiseen.

Elämäni perusteellisimman työhön perehdytyksen olen saanut Akateemisessa kirjakaupassa. Ainakin kaksi, jollei kolme, päivää käytettiin palveluasenteen hiomiseen ja kassakoneiden käytön opetteluun. Sain liittää siniseen myyjän liiviini kielitaitoani osoittavat Englannin, Ruotsin ja Saksan liput, ja olin ylpeä työstäni. Myyjän työ vapautti vähitellen ujoudesta ja palvelemaan usein vaativiakin asiakkaita reippaasti. Tärkeä työkokemus siis. Työkavereina oli suomenruotsalaisia, itsevarmoja nuoria, muun muassa näyttelijä, ohjaaja Maria Sid, ja ihailin muitakin täysin erilaisissa oloissa kasvaneita sanavalmiita nuoria. Maailma alkoi avartua.

Sain kurkistaa Akateemiseen sen loiston aikaan. Nybergin kirja kertoo sekä Akateemisen huippuvuosista että sen nykyisestä tilasta. Minun aikanani Akateemisen johtaja oli Jorma Kaimio, joka on allekirjoittanut työtodistuksenikin. (Aloitin varsinaisen työurani WSOY:llä 1990, jonne myös Kaimio siirtyi Akateemisesta samana vuonna.) Nybergin kanssa samaan aikaan en ole ollut Akateemisessa, sillä kirjan mukaan hän teki kustantamouraa juuri vuosina 1987-1992. Tunnistin kuitenkin paljon Akateemisen hengestä tästäkin kirjasta.

Olen myös Akateemisen asiakas, ja vaikka haluan olla kannustava, suren sitä, että enää Akateemisesta ei välttämättä löydä jotain vieraskielistä kirjaa, jota sinne on tullut etsimään. Ulkomaisten kirjojen osalta olen siirtynyt nettikauppaan, josta saan kirjan kotiin varmimmin.

Yksi Akateemisen  vahvuuksista sen perustamisesta asti on ollut sen laaja valikoima kotimaisia tai ulkomaisia kirjoja. Jos kirjaa ei löytynyt Akateemisesta, sitä ei ollut missään muussakaan Suomen kirjakaupassa.

Vietin paljon aikaa Akateemisen toisessa kerroksessa, missä oli paljon kaikenlaista kiinnostavaa ja vähälevikkisempää opiskelu- tai taidekirjallisuutta. Valikoiman laajuus sai aina ymmärtämään, että monista asioista voi kirjoittaa kirjan hyvin eri näkökulmista. Valikoiman vahvuus oli Nybergin mukaan siinä, että osto- ja myyntiosasto toimivat yhteistyössä ja kirjakaupassa osattiin haistella sitä, mikä milloinkin myy ja miten paljon. Kirjan perusteella tämä on mennyttä, ja viime vuosina onkin myyty eioota monesti. Todella surullista. Nybergin kirjasta voikin lukea rivien välistä sen, että hänen oma kautensa Akateemisen johtajana ajoittui sen loiston jälkeisiin vuosiin ja sisälsi paljon taistelua kirjakaupan arvojen puolesta.

Helsingin Akateeminen ei nimittäin enää poikkea muista kirjakaupoista lukuun ottamatta Alvan Aallon upeata interiööriä.

Maailma on muuttunut ja verkkokirjakaupat palvelevat niitä, jotka eivät muualta löydä ulkomaisia tai vähän myyviä kirjoja. Asiakas on aina oikeassa, ja kirjakauppa on sopeutunut tähän. Nyberg antaa kuitenkin ymmärtää, ja taidan olla samaa mieltä, että omistajavaihdokset rapauttivat sen, millä Akateeminen menestyi. Stockmannin tavarataloketjun yhdenmukaistamispolitiikka ei toiminut millään tavoin Akateemisen parhaaksi.

Parhaimmat kokemukset minulla ovat myös Akateemisen kohtauspaikalta, jonne on aina saatu maailmankirjallisuuden edustajia. Niin Donna Tartt kuin Jhumpa Lahiri ovat kertoneet kirjoistaan ja kirjoittaneet omistuskirjoituksia kiinnostuneille lukijoille. Unelmatyöni voisi olla kirjailijahaastattelun järjestäminen ja kirjailijoiden haastattelu, toki vierailuihin liittyy paljon myös epävarmuutta ja säätämistä, kuten Nyberg todistaa.

Nybergin kirja on oiva johdatus kirjakauppa-alaan ja sen lainalaisuuksiin. Kirjakaupat eivät toimi kuten tavaratalot tai muut vähittäiskaupat. Tämä on hyvä muistaa. Toivon, että kaikki Suomen kirjakauppiaat jaksavat tehdä työtä omissa yrityksissään ja että asiakkaat ostavat ainakin kotimaiste kirjansa niistä, mikäli mahdollista. On ilahduttavaa, että Helsingissä on myös pieniä kirjakauppoja, kuten Nide ja Rosebud, ja Turussa Pieni Kirjapuoti, joissa kaikissa saa palvelua ja asiantuntevaa kirjavinkkausta. Niissä järjestetään myös kirjailijahaastatteluita ja jopa runoaamiaisia. Ne ovatkin kirjan rakastajien kohtaamispaikkoja, joissa kirjoja voi myös selata ja koskettaa ennen ostamista.  Akateemissa järjestetään edelleen kohtaamispaikkoja viikoittain, ja yleisö onkin niistä kiinnostunut.

Pienen toivon pilkahduksen Nyberg näkee vuoden 2017 aikana nimityksessä, jossa uusi toimitusjohtaja Anne Kariniemi haluaa kuulla myös menestyksen taustoista. Toivottavasti uudella toimitusjohtajalla on viisautta ja resursseja palauttaa Akateemisen loisto ja menestys ja toivottavasti suomalaiset edelleen ostavat kirjoja myös kivijalkakaupoista.

 

 

Kategoria(t): Uncategorized Avainsana(t): , , , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s