Zadie Smith: Swing Time

Zadie Smith: Swing Time
Suom. Irmeli Ruuska
WSOY 2017

Minulle paljastui eräs totuus: olin aina yrittänyt hakeutua muista ihmisistä hohtavaan valoon, oma valo minulta oli aina puuttunut. Koin olevani varjo.

Zadie Smithin viides romaani Swing Time osoittaa, miten monipuolinen kertoja Smith on: hän on taas kerran kirjoittanut aivan erilaisen romaanin kuin mikään aiemmista.

Pidin edellisestä, moniäänisestä Risteymiä-romaanista hyvin paljon. Tällä kertaa Smith kirjoittaa eri tavalla. Osittain miljöö on sama kuin aiemmin eli Lontoo, romaanissa liikutaan myös muissa maailman metropoleissa ja Afrikassa, jossa kertoja vierailee aikuisena työskennellessään Aimeen, maailmankuulun poptähden, assistenttina. Romaani alkaa kuitenkin Lontoosta, jossa kertoja ja tämän ystävä Tracey käyvät Isabel-neidin luona steppitunneilla. Tätä kautta romaaniin tulee vanhojen kulta-aikojen Hollywood, Fred Astaire ja kulta-aikojen musikaalit. Tytöt katsovat vanhoja musikaaleja ja ihailevat tanssijoita. Vain Tracey kuitenkin päätyy lopulta tanssijaksi, mutta ei tähdeksi. Tyttöjen tiet eroavat, mutta eivät he toisistaan irti pääse.

Sekä kertoja että Tracey ovat mulatteja, molempien toinen vanhempi on musta ja toinen valkoinen. Kertojan isä on valkoinen ja äiti musta, Traceylla toisin päin. Traceyn kotona isää ei näy, kertojan vanhemmat taas ovat etääntymässä toisistaan, koska kertojan äiti on feministi, joka keskittää kaiken tarmonsa opiskeluun ja tulevaisuuteen, isä pitää huolta kertojasta.

Aimee, jonka palkkalistoille kertoja päätyy mediaopintojensa jälkeen, kuvittelee voivansa auttaa erään Länsi-Afrikan valtion pikku kylän tyttöjä. Aimeelle auttamisen kohteet ovat osa mediastrategiaa ja keino tuntea tekevänsä jotain hyvää. Mittakaava on vain niin väärä, että apulaiset saavat tehdä kaikkensa, jotta avustusprojekti ei aiheuttaisi liikaa ongelmia maassa, jossa eivät toimi länsimaiset pelisäännöt. Tablettitietokoneiden sijaan kylässä, jossa ei ole kunnon sähköäkään, tarvitaan jotain muuta. Kertoja vierailee usein paikan päällä Aimeen puolesta ja alkaa hahmottaa, mikä projektissa mättää.

Aikaisemmin sillä viikolla, kun olin seurannut pukujen sovitusta – sitä miten Aimee, Jay ja Kara oli puettu ašantilaisylimysten tavoin –, olin ottanut empivästi puheeksi kulttuurisen omimisen. Judy voihkaisi, Aimee katsoi minua ja sitten vahvanväriseen kangaspaljouteen verhottua haamunkalpeaa, keijukaismaista vartaloaan ja sanoi minulle, että hän oli taiteilija ja että taiteilijan pitää saada rakastaa asioita, kosketella ja käyttää niitä, koska taide ei ole omimista, se ei ole taiteen tarkoitus –taiteen tarkoitus on rakastaa. Ja kun kysyin häneltä, oliko mahdollista yhtä aikaa rakastaa jotain ja jättää se rauhaan, hän tarkasteli minua oudosti, veti lapset kainaloonsa ja kysyi: Oletko koskaan ollut rakastunut?

Olen lapsena katsonut yhtä ihaillen vanhoja amerikkalaisia musikaaleja ja eläytynyt niihin vahvasti. Muistan halunneeni steppikengät ja uuden harrastuksen. Ei siitä mitään tullut, mutta steppailin ilman kenkiä olohuoneessa ja kuvittelen itseni musikaalin tähdeksi. Tämä kertojan ja Traceyn lapsuuden musikaalitähtien ihailu rinnastuu Aimeen tähteyteen. Julkisuus ja yksityisyys, tähdet ja fanittajat, naisten asema viihdeteollisuudessa, entä köyhässä Afrikan kylässä ja mustien vs. valkoisten mahdollisuudet elämässä ovat kaikki teemoja, joihin Swing Time ei anna vastauksia, mutta joita lukija joutuu pohtimaan. Kertoja haluaa Afrikassa ollessaan vierailla orjakaupan kolmion lähtöpisteessä ja nähdä, mistä kaikki alkoi. Onko orjakaupasta vieläkään päästy? Kun maailmantähti adoptoi Sankofa-vauvan Afrikasta miljoonalla ohi jonon, mitä siitä pitäisi ajatella? Onko vanhemmilla vaihtoehtoa?

Nähtävästi maailma ei ollut erityisen kiinnostunut logistiikasta, ja lehdet pitivät lasta ihastuttavana. Kaikkien mielestä oli järkeenkäypää, että Aimee pystyi hankkimaan lapsen yhtä helposti kuin tilaisi uniikkisarjaan kuuluvan käsilaukun Japanista.

Suosittelen Zadie Smithin romaania, 462 sivua vahvaa tekstiä.

Mainokset
Kategoria(t): Uncategorized Avainsana(t): , , , , , , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s